Pedagogisch Beleidsplan

   Pedagogisch Beleidsplan

Gastouderopvang Suzan

Gastouderopvang Suzan

Flexibele kinderopvang op maat in een kleinschalige
huiselijke omgeving voor alle kinderen van 0 tot 13 jaar.
Carlsonstraat 5
6132 GV Sittard
T: 06-25593000

gastouderopvangsuzan@hotmail.com

https://gastouderopvangsuzan.wordpress.com

1.Wat vind ik belangrijk/uitgangspunten?

Veiligheid

Dit is voor mij heel belangrijk, want ouders laten iets onvervangbaars bij mij achter en daar voel ik mij zeer verantwoordelijk voor.

Vandaar dat ik ook een EHBO diploma heb en op iedere verdieping hangt een rookmelder. Ook heb ik een EHBO koffer in huis.

Alle stopcontacten in huis zijn beveiligd.Onder en bovenaan de trap zitten traphekjes.

Het spreekt vanzelf dat schoonmaakmiddelen en andere gevaarlijke stoffen buiten bereik van de kinderen zijn opgeborgen.

Als laatst is mijn huis 100% rookvrij.

Consequent en duidelijkheid

Ik geloof dat de kinderen zich het best ontwikkelen en zich het prettigst voelen in een voor hen overzichtelijke omgeving.

Vandaar dat ik een vast dagritme hanteer.

Natuurlijk wijken we daar wel eens van af, bijvoorbeeld als er een feestje is.

Uiteraard hebben de baby’s hun eigen ritme.

Ik vind het belangrijk dat je consequent blijft in je regels, kinderen weten daardoor waar ze aan toe zijn.

Dit geeft de kinderen rust en de ruimte om zich te ontwikkelen.

Ik praat veel met en tegen de kinderen vooral wanneer je iets gaat doen zoals tijdens het verschonen,

slabber omdoen, zodat ze begrijpen/en zien wat ik aan het doen ben.

Dit is goed voor hun taalontwikkeling en geeft ook weer die duidelijkheid.

Al het speelgoed heeft zijn eigen vaste plek. Zo hoeft een kind nooit te zoeken naar het speelgoed waar hij mee wil spelen.

Ook dit geeft rust en duidelijkheid en voorkomt frustraties.

Respect

Ik vind het belangrijk dat kinderen respect voor elkaar en voor andere hebben. Er

wordt bijvoorbeeld niet tegen elkaar geschreeuwd en ruzies worden uitgepraat.

Uiteraard ben ik daar bij om ervoor te zorgen dat het allemaal leuk en gemoedelijk verloopt.

Niet alleen gaan we respectvol met elkaar om, maar we gaan ook respectvol met spullen om.

Ontwikkeling van het kind

Wat ik belangrijk vind bij de ontwikkeling van het kind is om het kind te laten

ontwikkelen in zijn/haar eigen tempo. Niets moet, alles mag. Om zich te kunnen

ontwikkelen is het wel noodzakelijk dat een kind zich veilig en vertrouwd voelt.

Daardoor krijgt het kind zelfvertrouwen wat weer leidt tot het zoeken naar nieuwe

uitdagingen, naar een grotere zelfstandigheid.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat deze zelfstandigheid en zelfvertrouwen gaat groeien en dat kan door te oefenen in zelf doen.

Door (misschien) te falen, terug te kunnen vallen op iemand die je begrijpt en de kans te krijgen het weer opnieuw te proberen.

Samenspelen

Bij mij thuis zijn er ook andere kinderen. Dat is leuk voor uw kind, daardoor krijgt

hij/zij spelenderwijs mee hoe je samen kunt spelen. Dit stimuleer ik dan ook zeker.

Ook de mogelijkheid om te ontdekken hoe het is om andere kinderen te ontmoeten en samen te spelen.

Op een speelse manier worden de peuters gestimuleerd in hun ontwikkeling.

Leren samenspelen, betekent dat je later ook kunt samenwerken. Daarom leren

kinderen ook om op hun beurt te wachten of om even te wachten tot iedereen klaar is.

Fijne motoriek

De fijne motoriek is belangrijk om straks op de basisschool te leren schrijven.

Daarom proberen ik zo vaak mogelijk te knutselen of te kleuren.

Door te knutselen leert het kind ook verschillende materialen kennen.

Bovendien krijgen kinderen zelfvertrouwen van knutselen, want ze zijn trots op wat ze hebben gemaakt en blij met de complimentjes.

Persoonlijke competentie

Elk kind is anders en ook uw kind is uniek en dient te worden geaccepteerd en

gewaardeerd. Elk kind heeft behoefte aan voeding, slaap, warmte en liefdevol

gevoel. Ook krijgt ieder kind de individuele aandacht en zorg die het nodig heeft,

waarbij het belang van de groep als geheel niet uit het oog verloren wordt. Het

individu mag niet lijden onder de groep zoals ook de groep niet mag lijden onder het individu.

Communicatie ouders

De communicatie tussen de ouders moet goed zijn. Juist dan kun je de beste

resultaten neerzetten. Daarom vind ik het belangrijk dat er goed overleg moet zijn met de ouders over de wensen ten aanzien van de opvoeding.

2. Samenwerking met de ouders

De samenwerking met de ouders moet goed zijn. Er moeten duidelijke afspraken

gemaakt worden tussen de gastouder en de ouder(s).

Daarom is er bij de eerste kennismaking voor de ouders de gelegenheid om mij te vertellen wat zij belangrijk vinden in de opvoeding.

Binnen de grenzen van wat mogelijk is op de groep, zal ik hier rekening mee houden.

Tijdens het brengen van de kinderen is er gelegenheid om te vertellen hoe het met het kind gaat.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Heeft het kind goed geslapen en gegeten of wanneer was zijn laatste flesje?

Als er iets ernstigs gebeurt of het kind is niet lekker, dan bel ik de ouders hierover.

Ouders komen dus nooit tijdens het ophalen voor een onaangename verassing te staan.

Wanneer ouders hun kindje weer op komen halen, vertel ik ze hoe de dag verlopen is.

Als ouders tijdens het brengen en/ of halen van hun kind weinig tijd hebben en ze willen toch graag iets met mij bespreken, dan kan dit

natuurlijk altijd via de telefoon of de mail.

Voor dringende zaken kan er een gesprek gepland worden.

Aan het einde van het jaar is er voor de ouders een gezellige kerstborrel.

Een leuke gelegenheid om andere ouders beter te leren kennen.

3. De groep

Er worden op maandag t/m vrijdag  kinderen opgevangen. De kinderen zijn in de leeftijd van 0-4 jaar.

Per dag zijn er maximaal 2 kindjes jonger dan 1 jaar aanwezig.

4. OpeningstijdenRibbon-Open-Sign1

Gastouderopvang ” Suzan ” is geopend op:

Maandag:       7.00-18.00 uur.

Dinsdag:         7.00-18.00 uur.

Woensdag:     7.00-18.00 uur.

Donderdag:    7.00-18.00 uur.

Vrijdag:           7.00-18.00 uur.

Er kan in overleg afgeweken worden van deze openingstijden.

5.Dagindeling

7.00 – 09.15

Brengen van de kinderen. De kinderen worden door hun ouders gebracht. De ouders en ik wisselen even informatie uit over het kind; bijvoorbeeld of er iets bijzonders thuis is gebeurd of dat ik met een ander voedingspatroon of slaapritme rekening moet houden. Kinderen mogen vrij spelen.

9.30

Welkom van de dag. We zingen liedjes en eten samen fruit en drinken sap. Voor de kleintjes worden fruithapjes gemaakt, voor de oudere kindjes zijn er stukjes schoongemaakt fruit.

10.00

Alle kinderen met een luier worden verschoond. Voor kinderen die al zindelijk zijn, is er een plasronde. Natuurlijk worden de kinderen met een vieze luier direct en tussendoor verschoond en mogen de kinderen ook tussendoor gaan plassen.

10.15 – 11.15

Tijd voor een activiteit; we werken met diverse thema’s. We gaan bijvoorbeeld knutselen, dansen, muziek maken, duplo, puzzels, klei, kleur en knutselspullen,voorlezen,  Buiten spelen, buiten zijn er een speeltuin ,een zandbak met bijbehorend speelgoed.

Na de activiteit is er meestal ruimte om lekker zelf te spelen.

11.15

Gezamenlijk opruimen en tafel dekken

11.30

We gaan met alle kinderen aan tafel voor de boterham en melk

12.30

De kinderen die ’s middags gaan slapen gaan nu naar bed.

14.30

De meeste kinderen zijn nu wakker en komen uit bed. Iedereen krijgt weer een schone luier aan en wordt aangekleed.

15.00

We drinken sap en eten  fruit of een cracker met smeerworst, smeerkaas

15.30

Tijd voor een activiteit; knutselen, dansen, muziek maken, TV kijken, buiten spelen, voorlezen, of lekker zelf vrij spelen.

16.30

De kleinere kinderen krijgen een potje of door de ouders zelf meegebracht vers prakje. Iedereen krijgt nog wat drinken.

17.00 – 18.00

Voor €1.50 is er de mogelijkheid om kinderen mee te laten eten. Indien gewenst moet u dit duidelijk van te voren aangeven zodat we hier rekening mee kunnen houden.

EtenBoterhammen, Het kan ook anders !

We eten op vaste tijden en met elkaar. Voor een baby geldt

dat ik uw kindje voed volgens het schema dat u gewend bent.

Tafelmanieren

De kinderen kunnen zelf kiezen wat ze willen eten. Het is wel de bedoeling dat ze

met brood eten, eerst iets hartigs nemen en daarna eventueel iets zoetigs.

Wat ze zelf gekozen hebben, moeten ze ook wel opeten.

Welk eten, bijzondere wensen

Er is geen ontbijt. Dat betekent dat uw kind voordat het naar de opvang komt thuis moet ontbijten.

Met de lunch is er meestal halfvolle melk, bruin brood met beleg zoals: smeerkaas, kaas, smeerworst, plakjes worst, appelstroop en

honing. Voor de baby’s die net beginnen met brood eten is er smeerkaas en appelstroop.

De baby’s krijgen absoluut geen honing, omdat dit gevaarlijk kan zijn. Als uw kindje flesvoeding heeft, dient u dat zelf mee te nemen.

De avondmaaltijden moet u zelf meenemen, wanneer u dit graag wilt.

De kinderen die geen avondmaaltijd mee hebben krijgen wat te drinken met een soepstengel.

Slapen.IMG_0569

Het slapen gebeurt volgens het ritme dat uw kind thuis ook heeft. En natuurlijk mag een kind dat echt heel moe is eerder naar bed.

Uw baby leg ik altijd op de rug tijdens het slapen, dit in verband met het risico op wiegendood.

Ligt uw kindje liever op de buik en het kan omrollen overleg dat dan met mij.

Voor een kindje dat zich niet zelf omrolt en het slaapt wel op de buik, vraag ik u om een verklaring buikslapen in te vullen.

6. OpvangruimtesIMG_0755

De kinderen mogen spelen in de woonkamer. Deze is groot genoeg.

Bij mooi weer word er in de tuin gespeeld. Deze is aan alle veiligheidseisen voorzien.

De baby’s spelen ook in de woonkamer alleen dan op het kleed. In de woonkamer is ook een box aanwezig.

Ik probeer de baby’s zoveel mogelijk op de grond te laten spelen zodat hij goed kan oefenen met rollen en kruipen.

Wanneer de kinderen aan tafel zitten dan zitten ze in een veilige kinderstoel.

Ze zitten daar om te eten, te knutselen/kleuren of te spelen.

Speelgoed voor aan tafel zijn o.a. puzzels of spelletjes.

Buiten staat een glijbaan,zwembadje in de vorm van een schelp,en een

zandbak, met schepjes, emmers en taartvormpjes. De zandbak wordt na gebruik afgesloten met een deksel.

Boven zijn er 3 slaapkamers. Een kamer met 3 bedjes voor de kinderen.

7.Het wennen.

Voor de meeste kinderen is de eerste stap in een andere omgeving, een omgeving zonder de vertrouwdheid van papa en mama, een

grote en ingrijpende stap. Ik doe altijd mijn best om zo goed en inlevend mogelijk in te spelen op deze situatie.

Doorgaans lukt dat goed en merk ik dat het des betreffende kind zich vrij snel op zijn/haar gemak voelt.

Het doel van deze wenperiode is:

  • dat het kind vertrouwd raakt met de nieuwe omgeving, de gastouder,andere kinderen;
  • dat de ouders vertrouwd raken met de nieuwe situatie en een vertrouwensrelatie met de gastouder kunnen ontwikkelen;
  • dat zaken zoals voedingsschema’s, slaapritme en omgang met het kind,thuis en bij gastouder op elkaar afgestemd worden.

Voor de ouders is het ook een grote gebeurtenis om hun kind voor het eerst achter te

laten, op een plek buiten de familie. Over de eerste periode dat het kind in mijn opvang verblijft (de wenperiode) zullen in goed overleg

duidelijke afspraken worden gemaakt. Na deze periode (2 maand) wordt er samen met de ouders besproken hoe de wenperiode is

verlopen en of er eventueel nog stappen ondernomen moeten worden.

8. Brengen en halenwelkomopschool

Het brengen van het kind is een belangrijk moment van de dag. Het kind zal afscheid

moeten nemen van de ouder(s). Sommige kinderen kunnen hiermee moeite hebben en willen het liefst bij de ouder(s) blijven.

De gastouder zal het kind overnemen bij het weggaan van de ouder en dan samen gaan zwaaien of het kind wordt door de gastouder

tot spel aangezet.

Mijn ervaring in deze situatie is dat kinderen die aan een activiteit worden gezet al snel zijn afgeleid en hun verdriet vergeten.

De ouder kan dit proces ook bespoedigen door het afscheid niet te rekken.

Ook al is het soms moeilijk, het is wel van belang dat het kind weet dat de ouder

vertrekt en dat dit niet onopgemerkt gebeurt.

Van tijd rekken bij het afscheid worden kinderen vaak onzeker.

Bij het ophalen van het kind kan het zijn dat het kind op dat moment in zijn spel is

verdiept en dat hij gefrustreerd kan raken als hij daar te abrupt uit wordt gehaald, maar meestal loopt dit goed af en zullen ze naar de

ouder(s) toe lopen en omhelzen.

De momenten bij het brengen en halen geven gelegenheid tot het uitwisselen van informatie en vragen aangaande het kind tussen

ouder(s) en gastouder.

9. Spelen en speelgoedLogo%20Spelende%20Wijzer%20(250%20x%20265)

De ruimte

De kinderen kunnen de volledige woonkamer gebruiken om te spelen. Dit geldt ook voor de baby’s. Voor elke leeftijd is er speelgoed

aanwezig, niemand hoeft zich te vervelen. Buiten is er een tuin, waarop de kinderen kunnen spelen.

De ruimtes waar de kinderen aanwezig zijn, zijn geheel veilig.

Het speelgoed:

Voor ieder kind is er speelgoed aanwezig. Het speelgoed zit in bakken. Er zijn

blokken, auto’s, poppen etc. Ook zijn er knutselmaterialen aanwezig. Al het

speelgoed is veilig, er zijn weinig tot geen kleine stukjes speelgoed aanwezig, dit

i.v.m. de allerkleinste, die nog veel speelgoed in hun mond stoppen.

Ik vind het belangrijk dat de kinderen eerst het speelgoed opruimen voordat ze een nieuwe bak met speelgoed pakken.

Zo blijft het speelgoed ook leuk.

Gelieve geen speelgoed meenemen vanuit huis, omdat andere kinderen er dan ook mee willen spelen en het kan misschien kapot gaan.

Samenspelen:

Ik vind het belangrijk dat kinderen samen kunnen spelen. Dat ze hun speelgoed kunnen delen en samen wat leuks kunnen maken.

Dit probeer ik ook zoveel mogelijk te stimuleren. Echter vind ik het ook belangrijk dat een kind zichzelf kan vermaken.

Het is niet altijd mogelijk om samen met iemand te spelen.

10. Buiten spelen.buitenspelen

Waar wordt buiten gespeeld?

Er is een achter tuin aanwezig waarin de kinderen heerlijk kunnen spelen. Ook is er in de buurt een grote speeltuin.

Als de kinderen buiten in de tuin aan het spelen zijn, zal ik ervoor zorgen dat

ik altijd in de buurt ben om de kinderen in de gaten te houden.

Hoe vaak?

De frisse buitenlucht is gezond, daarom zal ik proberen om met de kinderen

naar buiten te gaan.

In de winter probeer ik ook naar buiten te gaan, vooral wanneer er sneeuw ligt.

Waarom buiten?

Buiten spelen is leuk en het is van groot belang voor de ontwikkeling van de

kinderen. Het leidt tot behendigheid. Kinderen leren balanceren, springen,

kruipen, ontwijken, klimmen, etc. Ik vind dat alle kinderen dat nodig hebben, ze

voelen zich dan vrij en kunnen zichzelf zijn.De kinderen moeten zich buiten kunnen uitleven.

Een beetje zand en vies worden , horen erbij. We proberen zo vaak mogelijk in de zandbak te spelen of op het

gras.Vindt u het een bezwaar dat uw kind vies wordt, geef dan reserve kleding mee.

11. Verzorgen en hygiëne

Hygiëne

Ik vind het belangrijk dat mijn huis voor de kinderen schoon moet zijn. Daarom zal ik elke dag stofzuigen en dweilen na de lunch. In het

weekend wordt alles nat afgenomen. Het beddengoed en de handdoeken worden dagelijks verschoond.

Het speelgoed zal regelmatig schoongemaakt worden.

Ook de kinderen leer ik om handen te wassen na het toilet/potje en voor het eten.

Zindelijk wordendorawc

Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Dit geldt ook voor het zindelijk worden.

De kinderen worden gestimuleerd tot zindelijkheid doordat ze elkaar op het potje of naar het toilet zien gaan.

Wanneer u aangeeft dat u uw kind bezig is met het zindelijk worden zal ik dit ook stimuleren en regelmatig aan het kind voorstellen om

op het potje te gaan. Het zindelijk maken van de kinderen gebeurt met zachte hand, dwang helpt niet of werkt zelfs averechts.

Ik zal het kind prijzen en belonen wanneer het een plasje op de wc heeft gedaan d.m.v. een stickerkaart.

Risico-inventarisatie

Jaarlijks wordt door de GGD een inspectie uitgevoerd, dit vanwege de

veiligheidseisen van de woning. U bent dus verzekerd dat uw kind in een veilige omgeving is.

12. Ziek worden en ziek zijn  

Hoe ga ik hiermee om, kan het kind blijven als het ziek is? ziek

Uw kindje kan ziek worden terwijl het bij mij is. Ik overleg dan met u wat we het beste kunnen doen.

Mijn ervaring is dat sommige kinderen ziek zijn, maar nog steeds wel heel leuk aan het spelen zijn en zich er nog steeds prettig bij

voelen. Ik vind dat u dan niet perse het kind hoeft op te halen. Ook wanneer kinderen tandjes krijgen zul je merken dat ze vaak hoge

koorts rond de 38,5 – 39 graden kunnen hebben.

Ook dan zal ik kijken naar hoe het kind is en met u bellen en overleggen.

Wanneer kan ik het kind niet opvangen

  • Krentenbaard, tenzij de plek goed afgedekt kan worden met steriel gaas en kleding
  • Waterpokken, indien de blaasjes nog niet zijn ingedroogd (besmetting vindt plaats voordat de blaasjes ontstaan, maar ook door het vocht dat uit het blaasje komt.
  • Diarree (in flinke mate)

Medicatiemedicijnen

Gebruikt uw kind medicijnen dan kan ik die in overleg geven. Zet u er a.u.b wel duidelijk op: naam van uw kind, naam van het medicijn

en zorg dat de bijsluiter er bij zit. Ik vraag u om een ‘verklaring medicijngebruik’ in te vullen zodat we

eventueel verkeerd gebruik kunnen voorkomen. Ik ben zelf geen voorstander van het geven van een zetpil/paracetamol, omdat koorts

namelijk altijd een oorzaak heeft, die vaak niet direct aan te tonen is. Paracetamol/zetpil onderdrukt de koorts en als deze zijn

uitgewerkt kan de koorts ineens hoog oplopen waardoor er koortsstuipen kunnen ontstaan.

13. Verjaardagsfeest/trakteren3295607-grote-taart-met-die-lacht-gezicht--vector-afbeelding

Het belangrijkste feest van het jaar is natuurlijk de verjaardag van het kind!

Hier besteed ik dan ook uitgebreid aandacht aan.Er ligt een feestmuts klaar.

De jarige zit op een speciale verjaardagsstoel en we zingen diverse verjaardag liedjes.
Daarna komt de verjaardag kabouter op bezoek en mag uw kind een cadeautje uit de toverdoos toveren.

De jarige mag aan het eind van het feest trakteren. Het is leuk om een traktatie te geven voor de andere kinderen wanneer een kind

jarig is. Gelieve wel een gezonde traktatie. Dit is echter geen verplichting.

Ik vraag u ook geen on-opgeblazen ballonne, borrelnootjes, pinda’s, kauwgomballen en lolly’s te trakteren i.v.m. verstikkingsgevaar.

.

14. Feesten   naamloos

Bij gastouderopvang” Suzan” wordt er geen speciale aandacht besteed aan de feestdagen. Wel is er 1x in het jaar een gezellige kerstborrel met alle ouders

.Elk jaar maken we er een gezellig samenzijn van met koffie en thee De kinderen werken wel

met thema’s zoals alle jaargetijden, Sinterklaas, kerst etc.

15. Huisregelshuisregels

Algemeen

  • Vooraf melden indien de breng en/of ophaaltijd af zal wijken van de standaard tijd.
  • Wanneer iemand anders uw kind komt ophalen dit melden a.u.b.
  • Graag even afbellen indien uw kind niet komt.
  • Graag genoeg reserve kleding meegeven.
  • Geen speelgoed vanuit huis meegeven of sieraden omdoen, ik kan niet in de gaten houden of dit heel blijft. Verlies of schade geheel op eigen risico.
  • Gereserveerde uren worden gefactureerd ook als ze niet worden afgenomen.
  • Ruilen van dag is alleen mogelijk in overleg en binnen dezelfde week.

Regels

  • We zijn lief voor elkaar.
  • Er wordt op een rustige manier met elkaar gepraat.
  • We helpen elkaar.
  • We wachten op elkaar.
  • Kinderen worden gestimuleerd tot samen spelen en samen delen.
  • We leren de kinderen zelf probleempjes op te lossen.
  • Handen wassen na buiten spelen, voor en na het eten, na het plassen.
  • We zingen liedjes voor het eten.
  • Wij doen de schoenen uit in de kamer en trekken slofjes aan.
  • Wij eten en drinken altijd aan tafel.
  • Elkaar niet plagen of pijn doen.
  • Opruimen er ook bij hoort.

16. Wat moet u meenemen?rugzak-rugzak-kidzroom-strawberry-sun-kindertas-030-4705B

  • Slaapzak
  • Flesvoeding
  • Luiers
  • Speen en/of knuffel
  • Reserve kleertjes
  • Slofjes
  • Warme maaltijd (indien gewenst)

Tenslotte

De gastouderopvang is er voor u en uw kind. Hebt u ideeën, suggesties, opmerkingen of bent u het ergens niet mee eens, bespreek u dit dan alstublieft met mij zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken. ook al vindt u het moeilijk om het te zeggen: zeg het toch. Samen willen we ervoor zorgen dat uw kind een leuke tijd heeft bij mij als gastouder en ik stel uw opmerkingen positief op prijs.

Plaats een reactie